CENK GÜNDOĞDU
GÜNÜMÜZ ŞAİRLERİNDE NÂZIM HİKMET ETKİSİ: BİR SÖZLÜ TARİH PROJESİ
0:10 – Nâzım Hikmet adı telaffuz edildiğinde sizdeki ilk çağrışımları nelerdir?
00:45 – Nâzım Hikmet ismini ilk kimden, ne zaman ve nasıl duydunuz?
02:47 – İlk okuduğunuz Nâzım Hikmet eseri neydi? Okuduğunuzda hangi duyguları hissettiniz?
05:38 – Nâzım Hikmet’in hayatına dair ilk öğrendiğiniz bilgiler nelerdi?
06:34 – Kendi şiirinizle Nâzım Hikmet şiiri arasında bir akrabalık ya da ilham ilişkisinden söz edebilir misiniz?
10:52 – Nâzım Hikmet’in hangi dönem şiirlerini kendinize daha yakın buluyorsunuz?
13:47 – Bir şiirinizde hiç Nâzım Hikmet’e gönderme yaptığınız oldu mu?
16:02 – Nâzım Hikmet şiiri ile kendi şiiriniz arasında sizce ne gibi farklar var?
18:12 – Nâzım Hikmet’in sizce en önemli eseri hangisidir?
18:57 – Nâzım Hikmet’i hayatınızın farklı dönemlerinde okuduğunuzda, farklı verimler aldığınız oldu mu?
22:38 – Nâzım Hikmet’in yazar kimliği sizi etkilemiş midir?
23:02 – Nâzım Hikmet’in politik duruşu ve mücadelesi sizi etkilemiş midir?
24:24 – Nâzım Hikmet sizce Türk şiirini nasıl etkilemiştir? Ne gibi yenilikler getirmiştir?
31:44 – Nâzım Hikmet yaşadığı dönemin ve sonraki dönemlerin şiirini ne kadar ve nasıl etkilemiştir?
35:00 – Sizce Nâzım Hikmet’in şiiri bugün hâlâ geçerli midir? Bugün hâlâ bir şairi etkisi altına alabilir mi?
Bu hayat ve insanlık devam ettiği sürece Nâzım’ın etkisi ve şirinin etkisinin gücünün süreceğini düşünüyorum. Bunu sadece Nâzım’ı fetişleştirmek, yüksek ve yüce bir yere koyup oradan bize bakıyor ifadesiyle söylemiyorum. Gerçekten hayatla çok yoğun bir ilişki kurması sebebiyle Nâzım’ın şirinin hiçbir şekilde bir antoloji şairi bir kütüphane şairi olarak adlandırılmayacağını düşünüyorum. Tıpkı bir Neruda gibi, tıpkı bir Lorca gibi, tıpkı bir Rimbaud, Baudelaire gibi… Her biri hayatla hakiki bir ilişki kurmuşlar. O hakikat bağı şiirlerinde ortadan kalkmadığı için insan ortadan kalkıncaya kadar da bu dil ortadan kalkıncaya kadar da şiirinin varlığının ve etkilenme sürecinin devam edeceğini düşünüyorum.