MEHMET ERTE
GÜNÜMÜZ ŞAİRLERİNDE NÂZIM HİKMET ETKİSİ: BİR SÖZLÜ TARİH PROJESİ
00:10 – Nâzım Hikmet adı telaffuz edildiğinde sizdeki ilk çağrışımları nelerdir?
00:21 – Nâzım Hikmet ismini ilk kimden, ne zaman ve nasıl duydunuz?
03:04 – İlk okuduğunuz Nâzım Hikmet eseri neydi? Okuduğunuzda hangi duyguları hissettiniz?
05:38 – Nâzım Hikmet’in hayatına dair ilk öğrendiğiniz bilgiler nelerdi?
06:35 – Kendi şiirinizle Nâzım Hikmet şiiri arasında bir akrabalık ya da ilham ilişkisinden söz edebilir misiniz?
10:00 – Nâzım Hikmet’in hangi dönem şiirlerini kendinize daha yakın buluyorsunuz?
14:56 – Bir şiirinizde hiç Nâzım Hikmet’e gönderme yaptığınız oldu mu?
15:22 – Nâzım Hikmet şiiri ile kendi şiiriniz arasında sizce ne gibi farklar var?
16:47 – Nâzım Hikmet’in sizce en önemli eseri hangisidir?
17:36 – Nâzım Hikmet’i hayatınızın farklı dönemlerinde okuduğunuzda, farklı verimler aldığınız oldu mu?
19:34 – Nâzım Hikmet’in yazar kimliği sizi etkilemiş midir?
20:13 – Nâzım Hikmet’in politik duruşu ve mücadelesi sizi etkilemiş midir?
21:32 – Nâzım Hikmet sizce Türk şiirini nasıl etkilemiştir? Ne gibi yenilikler getirmiştir?
23:35 – Nâzım Hikmet yaşadığı dönemin ve sonraki dönemlerin şiirini ne kadar ve nasıl etkilemiştir?
25:33 – Sizce Nâzım Hikmet’in şiiri bugün hâlâ geçerli midir? Bugün hâlâ bir şairi etkisi altına alabilir mi?
Mahler tonalite içerisinde müzik yapan birisiydi. Tonalitenin sınırlarına doğru gitti. Ondan sonra gelen Schönberg atonaliteyi buldu ve parçaladı. Nâzım da bence tonalitenin sınırlarına gitti. Yani o klasik şiirimizin bütün öğelerini aldı sonuna kadar götürdü. Dizeyi parçaladı, bütün sınırlara kadar gitti ama atonalite Nâzım’da yoktur. Nâzım ritmi sever, sesi sever. Sevdiği için de her yerde bir uyum arar, bulur. Yani batılı bir şairin işaret ettiği uyumsuzluklara Nâzım uğramaz. Nâzım toplumsal uyumsuzlukları birebir yakalar ki bence en genç olduğu zamanlardan beri yaptığı bir şeydir bu ve onu hiç çekincesiz bir şekilde şiirine koyar ama estetik parçalanma yoktur.