GÜLSELİ İNAL
GÜNÜMÜZ ŞAİRLERİNDE NÂZIM HİKMET ETKİSİ: BİR SÖZLÜ TARİH PROJESİ
0:10 – Nâzım Hikmet adı telaffuz edildiğinde sizdeki ilk çağrışımları neler oluyor?
6:18 – Nâzım Hikmet’in ilk okuduğunuz eseri neydi? Bu şiirleri okuduğunuzda neler hissettiniz?
7:12 – Nâzım Hikmet’in hayatına dair ilk öğrendiğiniz bilgiler nelerdi?
8:42 – Kendi şiirinizle Nâzım Hikmet şiiri arasında bir akrabalık ya da ilham ilişkisinden söz edebilir misiniz?
10:47 – Nâzım Hikmet’in hangi dönem şiirlerini kendinize daha yakın buluyorsunuz?
12:28 – Bir şiirinizde hiç Nâzım Hikmet’e gönderme yaptığınız oldu mu?
13:22 – Nâzım Hikmet şiiri ile kendi şiiriniz arasında sizce ne gibi farklar var?
15:32 – Nâzım Hikmet’in sizce en önemli eseri hangisidir?
18:02 – Nâzım Hikmet’i hayatınızın farklı dönemlerinde okuduğunuzda, farklı verimler aldığınız oldu mu?
18:35 – Nâzım Hikmet’in yazar kimliği sizi etkilemiş midir?
18:45 – Nâzım Hikmet’in politik duruşu ve mücadelesi sizi etkilemiş midir?
19:10 – Nâzım Hikmet sizce Türk şiirini nasıl etkilemiştir? Ne gibi yenilikler getirmiştir?
22:10 – Nâzım Hikmet yaşadığı dönemin ve sonraki dönemlerin şiirini ne kadar ve nasıl etkilemiştir?
25:01 – Sizce Nâzım Hikmet’in şiiri bugün hâlâ geçerli midir? Bugün hâlâ bir şairi etkisi altına alabilir mi?
Aradan zaman geçtikten sonra Varlık dergisinde Nâzım Hikmet ile ilgili bir yazı yazdım. Mehmet Fuat çok şaşırdı bu yazıya. Yazının içeriğinde şiirin, aslında Nâzım Hikmet’in ataerkil olduğunu, ne kadar büyük olursa olsun şair olarak bir takım tabuları yıkamadığını, yani kadına bakışının hiç de farklı olmadığını, bir eski çağ kavramlarına sahip olduğunu böyle şeyler yazdım. Angaje şiir yazdığını, yani bana göre şiir hiçbir şeye angaje olmaması gerekir. Şiirin tamamen doğal olarak varoluş sebebi bir cevherdir şiir. O cevher bir angaje duruma aktarıldığı zaman bana göre şiir olmaktan çıkıyor. Yani devrim için şiir yazmak, yazılabilir. Mayakovski de yazdı. Ama ben onları estetik olarak görmüyorum.